Toimitusehdot
TOIMITUSEHDOT SOVELTAMISALA
Näitä toimitusehtoja sovelletaan Lohtu Oy:n (3340382-6) ja yksityisten kuluttaja-asiakkaiden tilausten perusteella tapahtuvaan myyntiin tilaustavasta riippumatta.
Tilaustapana voi olla puhelin- tai muu suullinen tilaus, internet- tai sähköpostitilaus.
Lohtu sitoutuu suorittamaan asiakkaan/tilaajan tilaaman hautauspalvelun ja siihen liittyvät, asiakkaan tilaamat lisäpalvelut ja tavaroiden toimitukset näiden toimitusehtojen mukaisesti. Tilauksen kohteena ovat hautaamiseen liittyvät tuotteet, kuten arkut, uurnat, kukat, kuljetukset ja muut niihin liittyvät palvelut sekä hautauksen toteutukseen liittyvä palvelukokonaisuus.
TILAAMINEN JA VAHVISTAMINEN
Sopimus hautauspalveluista syntyy Lohdun ja asiakkaan/tilaajan välillä, kun asiakas on hyväksynyt palvelunohjausjärjestelmä Memoon kirjatut tilaamansa palvelut ja vahvistanut Lohdun tekemän tarjouksen allekirjoittamalla hautauspalvelusopimuksen.
Lohtu vahvistaa tilauksen ja siihen tehdyt muutokset sähköpostitse. Tilaajan velvollisuus on lukea tilausvahvistus ja huomauttaa mahdollisista virheistä sekä kysyä mieltä askarruttavista asioista. Huomautusaika on 3 päivää vahvistuksen vastaanottamisesta.
Jos palvelua koskeva aineisto on ristiriitaista, sopimus tai tilausvahvistus on ensisijainen.
Tilaajan on toimitettava Lohdulle yhteystiedot, laskutuksen kannalta olennaiset ja muut tarvittavat tiedot. Hänen on myös tarvittaessa vakuutettava olevansa oikeutettu edustamaan kuolinpesää ja että osakkaat ovat olleet yhtä mieltä hautauksen järjestämisestä. Lohtu varaa oikeuden olla hyväksymättä tilausta, mikäli tilaaja ei toimita tilauksen toteuttamisen tarvittavia tietoja.
Lohtu sitoutuu säilyttämään kaikki tilauksen tiedot luottamuksellisina. Lohtu ei luovuta tilauksen tietoja muille kuolinpesän osakkaille ilman tilaajan nimenomaista suostumusta. Kuolinpesän osakkailla on oikeus tiedustella hautausjärjestelyistä tilaajalta. Lohtu voi antaa tietoja vain, jos tilaaja antaa siihen suostumuksensa.
KOLMANSIEN OSAPUOLIEN PALVELUT
Lohtu voi tarjota tilaajalle hautauspalvelun yhteydessä kolmannen osapuolen palvelun, kuten seurakunnan tarjoaman palvelun varauksen asiakkaan lukuun.
Tilaaja on velvollinen suorittamaan maksut varauksen yhteydessä sovituin tavoin. Maksut voidaan suorittaa joko Lohdulle tai kolmannelle osapuolelle, mikäli palvelut laskutetaan asiakkaalta suoraan kolmannen osapuolen toimesta.Mikäli kolmas osapuoli laskuttaa välittämänsä palvelut suoraan asiakkaalta, tilaaja vastaa maksujen suorittamisesta kyseisen osapuolen määrittämällä tavalla ja aikataululla.
Maksutavoista ja -aikatauluista informoidaan tilaajaa selkeästi hautauspalvelun sopimuksen yhteydessä tai mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, kun kolmannen osapuolen palvelun tarjoaminen tulee ajankohtaiseksi.
LAINSÄÄDÄNTÖ
Lohtu Oy sitoutuu noudattamaan hautaustoimilain määräyksiä, joissa korostetaan, että vainaja on haudattava tai tuhkattava ilman aiheetonta viivytystä. Kaikissa vainajan käsittelyvaiheissa kunnioitetaan hautaustoimilain säännöksiä ja vainajan arvokkuutta.
Vainajan ruumiin hautaamisessa ja tuhkaamisessa sekä tuhkan käsittelyssä kunnioitetaan ensisijaisesti tilaajan ilmaisemia vainajan katsomuksia ja toiveita. Lohtu tekee parhaansa toteuttaakseen vainajan toiveet kaikissa järjestelyissä.
LASKUTUSKÄYTÄNTÖ
Tilaaja on aina vastuussa hautauspalveluihin liittyvien laskujen maksamisesta. Kuolinpesä ei voi toimia sopimuskumppanina Lohdun kanssa. Sopimus tehdään tilaajan kanssa, ja tilaaja vastaa kaikista sopimuksen mukaisista velvoitteista.
Hautaamiseen liittyvät laskut ovat ns. ensisijaisia kuolinpesän maksuja. Laskun maksajalla, eli tilaajalla, on oikeus saada maksu kuolinpesän varoista esittämiään maksutositteita vastaan.
MAKSUEHDOT
Lohdulla on oikeus laskuttaa tilaussopimuksessa tilatut palvelut ja tuotteet ennakkoon. Maksutapavaihtoehtoina ovat verkkopankkimaksu ja lasku. Lohdulla on oikeus veloittaa laskutuksesta johtuvat kulut tilaajalta. Laskutuksen lisäkulu on viisi (5) euroa.
Jos ei muuta sovita, maksuaika on 14 päivää. Laskun pääomalle tulee maksun viivästyessä suurin korkolain sallima vuotuinen viivästyskorko laskun eräpäivästä luettuna.
Mikäli tilaaja ei eräpäivään mennessä suorita maksua, ei Lohdulla ole velvollisuutta jatkaa palvelun suorittamista asiassa yli jo maksetun ennakon määrän. Mikäli maksua ei suoriteta huomautuksesta huolimatta, on Lohdulla oikeus purkaa sopimus ja laskuttaa tilaajalta jo tehdyistä toimenpiteistä syntyneet kulut ja palkkiot, joita annetut ennakot eivät kata. Mikäli tilaajan luottotiedot ovat puutteelliset, on Lohdulla oikeus laskuttaa tilatut palvelut ja tuotteet käyttämällä seitsemän päivän maksuaikaa.
VASTUUNRAJOITUS
Lohtu vastaa tilaajalle ainoastaan itse aiheuttamastaan vahingosta, mutta ei välillisistä vahingoista. Lohtu ei vastaa myöskään kolmannen osapuolen palveluiden toteuttamisesta, mikäli Lohtu toimii näiden palveluiden välittäjänä, ellei Lohtu ole menetellyt tilanteessa tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.
TIETOJEN OIKEELLISUUS
Tilaaja vastaa siitä, että kaikki tiedot, mukaan lukien osoitteet, puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet, on annettu oikein. Lohtu ei ole vastuussa mahdollisten virheellisten tietojen, kuten virheellisten osoitteiden tai yhteystietojen aiheuttamista haitoista tai vahingoista. Virheellisten tietojen antaminen saattaa johtaa lisätyöhön, joka laskutetaan tilaajalta.
Lohdulla ei ole korvausvelvollisuutta tilaajalle tai kolmannelle osapuolelle aiheutuneesta suorasta tai välillisestä vahingosta virheellisten tietojen antamisen seurauksena. Tilaaja vastaa vainajan sijaintipaikan ilmoittamisesta hautausjärjestäjälle. Mikäli vainajan sijaintipaikka on muuttunut, siitä aiheutuvat kuljetuskustannukset voivat kasvaa.
Lisäkustannuksista informoidaan tilaajaa heti, kun se on mahdollista. Kuljetuksista aiheutuvista lisäkustannuksista, joita ei sopimuksen syntyvaiheessa ole voitu ennakoida, informoidaan tilaajaa välittömästi, kun ne tulevat tiedoksi. Yleisimmin lisäkustannuksia aiheuttavat virheelliset tai puutteelliset tiedot voivat liittyä: * Vainajan kokoon: Jos vainaja ei mahdu tilattuun arkkuun, arkku joudutaan vaihtamaan, mikä saattaa aiheuttaa lisäkustannuksia. * Tahdistimeen: Jos vainajalla on poistamaton tahdistin, tuhkausta ei voida suorittaa. Tämä voi aiheuttaa lisäkustannuksia ja vaikuttaa hautaamisen suunnitelmaan. * Vainajan sijaintiin: Mikäli vainaja ei ole ilmoitetussa paikassa, tästä voi aiheutua lisäkustannuksia kuljetusten suunnittelun ja toteutuksen osalta. * Koruihin: Vainajan korut voidaan poistaa jo sairaalassa tai vainajaa puettaessa. Jos korut poistetaan sen jälkeen kun vainaja on kuljetettu, laskutetaan erillinen kuljetus- ja työtuntiveloitus.
KUVAT JA MYYNTIMATERIAALIT
Arkuista, kukista, uurnista ja muista tuotteista kotisivuilla näkyvät kuvat ovat viitteellisiä ja esimerkinomaisia. Kuvissa näkyy vastaava tuote, mutta toimitettavan ja kotisivuilla näkyvän tuotteen välillä saattaa esiintyä eroja. Erot johtuvat käytettävistä luonnonmateriaaleista, kuten puun syyt, oksat ja kukat, jotka ovat aina yksilöllisiä.
KUKKIEN TOIMITUSEHDOT
● Kukkien osalta noudatamme toimittavan kaupan toimitusehtoja. On tärkeää huomata, että kaikki hautaustoimiston tai kukkakaupan sivuilla näkyvät kuvat ja kuvaukset ovat esimerkinomaisia.
● Kaikki kukka-asetelmat valmistetaan käsityönä tilausten pohjalta. Lopputuloksessa voi esiintyä hieman tyylieroja, ja kaikkia kukkalajikkeita ei aina ole saatavilla.
● Mikäli jokin kukkalajike joudutaan korvaamaan toisella, pyrimme valitsemaan korvaavan kukan, joka mahdollisimman hyvin vastaa alkuperäistä tuotetta. Tuotteet valmistetaan kuitenkin aina niin, että ne vastaavat tilauksen hintaa.
● Suosittelemme kukkasidontojen tilaamista vähintään 7 päivää ennen toimitusta varmistaaksemme kaikkien kukkalajikkeiden saatavuuden.
● Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut toimituksen aikana, tulee tästä ilmoittaa viipymättä Lohdulle.
● Kukat toimitetaan siunaustilaisuuteen tuntia ennen sen alkua. Kuluttajasuojalain mukainen palautusoikeus ei koske tuoretuotteita.
TILAUKSEN PERUUTTAMINEN
Mikäli tilaaja haluaa perua tai muuttaa tilausta, se on mahdollista. Etäkauppalain mukaisesti tilaajalle kuitenkin muodostuu korvausvastuu jo tehdyn työn ja toimitettujen tuotteiden osalta tilaajan antaessa luvan hautausjärjestelyjen aloittamiseen ennen etäkauppalaissa määrätyn peruutusajan (14 päivää) umpeutumista.
Esim. arkkutilauksen peruuttaminen tai vaihtaminen on mahdollista vain siihen asti, kunnes vainaja on laitettu arkkuun. Mikäli vainaja on esim. jo laitettu arkkuun ja siirretty kappeliin, tulee palvelu, arkkuvaatetus, arkku ja kuljetus maksaa.
Hautaaminen tulee lain mukaan tapahtua viivytyksettä ja yleensä hautaustoimisto ryhtyy toimiin välittömästi asiakkaan tekemän vahvistuksen jälkeen. Peruutusoikeutta ei ole silloin, kun tilaus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan tilaajan tarpeita vastaavaksi.
VIRHEVASTUU JA REKLAMAATIO
Lohdulla on lakisääteinen virhevastuu myydyistä palveluista ja tuotteista. Virhe- ja reklamaatiotilanteissa pyrimme aina korvaamaan tuotteen uudella vastaavalla niin pian kuin mahdollista.
Reklamaatiotapauksissa pyydämme olemaan välittömästi puhelimitse yhteydessä myyjäämme. Mahdolliset laskua koskevat huomautukset on tehtävä kirjallisesti kahdeksan päivän sisällä laskun päiväyksestä. Muussa tapauksessa lasku katsotaan hyväksytyksi. Kuluttajalla on oikeus viedä mahdolliset riitatilanteet kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
HINNASTO
Sopimukseen sovelletaan kotisivuilla tai tilaussopimuksessa olevaa hinnastoa.
TILAAJAN LUOTTOKELPOISUUS
Palvelun tarjoajalla on oikeus tarkastaa tilaajan luottokelpoisuus Suomen Asiakastieto Oy:n tai Bisnode Finland Oy:n ylläpitämästä Luottotietorekisteristä. Mikäli Tilaajan luottotiedot ovat puutteelliset, palvelun tarjoaja voi periä tilauksen suuruisen ennakkomaksun tai osan siitä ennen tilauksen toimeenpanoa.
ERIMIELISYYDET
Näihin toimitusehtoihin liittyvien riitojen oikeuspaikka on vastaajan kotipaikka.
Lohtu Oy Y-tunnus: 3340382-6
Sähköposti: info(at)lohtu.fi
020 530 02070